Idealny proces sprzedaży - szkolenia sprzedaż

Książka ‚The 22 Immutable Laws of Marketing’ ukazała się w 1993 roku. Gdyby ktoś kazał mi zabrać ze sobą na bezludną wyspę tylko 1 książkę marketingową (swoją drogą – po co marketing i książka o marketingu na bezludnej wyspie??) to po pierwsze bym bo nie posłuchał, po drugie nie pojechał, a po trzecie zabrał 22 Prawa

Autorzy, czyli Jack Trout i Al Ries wymieniają 22 prawa, o których mimo prawie 20 lat albo nikt nie pamięta – albo (z opłakanym skutkiem) pamiętać nie chcę.

1) Prawo Pierwszeństwa (The Law of Leadership) – lepiej być pierwszym niż lepszym, ponieważ marketing jest walką na percepcje, a nie na produkty. Patrz Coca-Cola Classic i New Coke. Koncern wprowadził New Coke po testach pokazujących, że smakuje lepiej niż klasyczna Cola. Po protestach produkt wycofano i z podwiniętym ogonem wprowadzono ponownie „starą” Colę. Czemu? Bo lepiej być pierwszym niż lepszym.

lepiej być pierwszym niż lepszym

 

 

 

 

 

 

 

2) Prawo Kategorii (The Law of the Category) – skoro nie możesz skorzystać z prawa nr 1, stwórz własną niszę (kategorię). Przykład? Szampon dla pływaków usuwający chlor…

skoro nie możesz być pierwszy stwórz swoją kategorię

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Prawo Pierwszeństwa Myśli (The Law of the Mind) – modyfikuje prawo pierwszeństwa. Bycie pierwszym w czyimś umyśle jest najważniejsze. Mistrzem tego prawa jest Apple. Dziś wiele osób uważa, że pierwszym odtwarzaczem MP3 był iPod. Co oczywiście nie jest prawda. Co z kolej nie ma znaczenia, ponieważ…

Lepiej byc pierwszym w czyims umysle

 

 

 

 

 

 

 

4) Prawo Percepcji (The Law of Perception) – nie chodzi o bitwę między produktami. Marketing nie jest walką na wybory – tylko na percepcje. Nie koncentruj się zbytnio na faktach, „prawdach” czy cechach. Masz sprzedawać swój produkt w oparciu o to, czego ludzie pragną i jak chcą to postrzegać. Twój wizerunek, nazwa, slogan, przesłanie – wszystko musi być z tym czynnikiem spójne. I ponownie patrz na produkty Apple.

Prawo Percepcji

 

 

 

 

 

 

5) Prawo Koncentracji (The Law of Focus) – zawładnij jakiś wyrazem w świadomości klientów. Im bardziej proste słowo lub koncepcja – tym lepiej. Jak często coś ‚googlujesz‚? Wolisz chodzić w adidasach? Inne przykłady to Volvo – bezpieczeństwo czy Toyota – niezawodność. Nie walcz o słowo, które już do kogoś należy. Wybierz jakieś dla swojego produktu i zdominuj!

Prawo Koncentracji

 

 

 

 

 

 

 

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.