Idealny proces sprzedaży - szkolenia sprzedaż

Clotaire Rapaille to facet, który stoi za wieloma Twoimi rynkowymi wyborami – o czym nawet nie wiesz. Jest prawdopodobnie najlepiej opłacanym konsultantem marketingowym a z jego usług korzystało 50 ze 100 firm Forbes 100.

Rapaille uważa, że nasze wybory odbywają się na głęboko podświadomym poziomie – a sednem jest kod kulturowy – czyli słowo-klucz, które w danej kulturze oddaje „to coś” czym na poziomie podświadomym jest dla nas (Polaków, Amerykanów, Chińczyków i tak dalej) dany produkt lub usługa.

Po szczegóły zapraszam do jego książki: „The Culture Code: An Ingenious Way to Understand Why People Around the World Live and Buy as They Do”

W wielkim skrócie, metoda ta polega na:

1) Syntezie – czyli próby ujęcia całości elementów
2) Ekstrakcji – czyli wydobycie sedna
3) Wzmocnieniu – podkreślanie sedna w przekazach marketingowych

Żeby rozjaśnić temat, spójrzmy na 5 zasad, którymi w swojej pracy posługuje się Clotaire Rapaille:

Zasada 1 – Nie możesz wierzyć w to co Ci mówią – o ile naprawdę chcesz zrozumieć co mają na myśli. Nie chodzi o to, że kłamią z premedytacją. Chodzi o to, że po prostu sami do końca nie wiedzą czemu robią o co robią, czemu chcą tego, czego chcą i czemu dokonują właśnie takich wyborów…

Zasada 2 – Emocje to energia niezbędna do skutecznego uczenia się – im silniejsze emocje, tym bardziej trwały efekt pamięciowy. Nie pamiętasz każdej przejażdżki samochodem, ale pamiętasz dzień w którym miałeś wypadek.Silne emocje zapamiętane w mocny sposób stanowią wdruk.

Zasada 3 – Przesłaniem jest struktura, a nie treść – wynika to bezpośrednio z zasady 1. Rapaille wyróżnia 3 struktury:

1) Biologiczną – czyli DNA gatunku
2) Kulturową – czyli język, historię, sztukę, obyczaje itp
3) Indywidualną – różnorodność osobniczą w ramach DNA (każdy z nas na własną niepowtarzalną historię życia)

Oto przykład: pracując z Chrystlerem badał stosunek Amerykanów do wczesnych doświadczeń z samochodami. Okazywało się, że samochody były różne, różne były cele i miejsca posługiwania się nimi (treść) ale wspólna była struktura, czyli poczucie tego, że samochód stanowi przedłużenie osobowości używającego. Stąd kodem kulturowym dla samochodów w USA jest tożsamość. Za to wsród Niemców kodem samochodu jest inżynieria.

Zasada 4) Jest odpowiedni czas na tworzenie wdruków i różnią się one w zależności od kultury – większość z nas wyrasta w jednej kulturze (np. polskiej) dlatego wdruki mają polską specyfikę kulturową. Większość powstaje w dzieciństwie. Dla dzieci amerykańskich jednym z pierwszych wdruków jest masło orzechowe – rzecz u nas mało popularna, dlatego niewielu Polaków ma silnie emocjonalny stosunek do tego produktu. We Francji alkohol pija się głównie dla smaku – w Polsce głównie po to, by się upić. To daje wdruk a wdruk rzutuje na dalsze zachowanie, czyli na dalsze wdruki.

Zasada 5) By zdobyć dostęp do wdruku w danej kulturze, musisz poznać jego kod – niemal każdego dnia, w niemal każdym działaniu podświadomie kierujemy się naszym kodem kulturowym. Nie przykładasz na przykład takiego znaczenia do parzenia i picia herbaty jak Japończycy albo takiego znaczenia do jakości sera jak Francuzi. Dlatego tak duży problem pojawił się kiedy Daimler-Benz połączył się z Chrystlerem – czyli kod inżynieria zetknął się z kodem tożsamość. Dla Niemców najważniejsza była koncentracja na technologii, dla Amerykanów na przedłużaniu osobowości używającego.

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

Idealny proces sprzedaży - szkolenia sprzedaż

Jak powszechnie nie wiadomo, nie jesteśmy istotami racjonalnymi, tylko racjonalizującymi. Podstawowa różnica polega na tym, że racjonalność jest przed – a racjonalizacja już po fakcie.

Spójrzmy teraz na podstawowe przyczyny kłopotów, które w swojej książce „Fooled by Randomness” podał Nassim Taleb:

* Przecenianie precyzyjności oraz celności naszych przekonań – zapominamy niezwykle często o tym, że istnieje coś takiego jak zbieg okoliczności, zdarzenia losowe czy przypadek

* „Poślubienie” swoich poglądów – akurat w przypadku tego typu małżeństwa częste rozwody są jak najbardziej wskazane oraz opłacalne finansowo – bycie zbyt lojalnym w stosunku do własnej mapy świata bywa kosztowne

* Zmiana historii – aby usprawiedliwić swoje głupie i nieracjonalne zachowanie, zmieniamy to co się wydarzyło w to co bardziej wygodne

* Brak dokładnego planu cięć na wypadek strat – czyli strategii postępowania gdy przeceniliśmy naszą precyzję i celność

* Brak krytycznego myślenia w przypadku strat – paradoksalnie w stosunku do punktu wyżej, straty mogą oznaczać nietypowe zdarzenie losowe, dlatego należy zostawiać furtkę dla błędów

* Zaprzeczenie – jak powszechnie wiadomo jako gatunek jesteśmy bardzo wydajni i kreatywni w ignorowaniu niewygodnych sygnałów ze świata rzeczywistego oraz mamy dość poważne kłopoty z akceptowaniem rzeczy, które nie są po naszej myśli

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

Idealny proces sprzedaży - szkolenia sprzedaż

No więc czym jest biznes?

Biznes to powtarzalny proces, w którym:

1) tworzy się lub dostarcza dobra, których
2) inni ludzie chcą lub których potrzebują
3) za cenę, którą są gotowi zapłacić i w taki sposób, że
4) zaspokaja to ich potrzeby czy oczekiwania
5) dzięki czemu dochody właściciela czynią opłacalnym dalsze powtarzanie tego cyklu

W skrócie biznes to powtarzalny proces, który zarabia pieniądze.

W przeciwnym wypadku mówimy o hobby.

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

Pierwsza rzecz, która od razu rzuca się w oczy kiedy czytasz biografię ludzi, którym się naprawdę udało (niezależnie od tego jaki był cel i jak długa była do tego droga) to spłuczkowa pamięć.

Spłuczkowa pamięć oznacza, że wydarzenia czy opinie, o których nie chce się pamiętać, są szybko analizowane, wyciąga się z nich wnioski z potem pociąga za mentalną spłuczkę i wysyła je  w niebyt. W psychologii nazywa się to wyparciem czy represją.

W 7 sprawdzonych sposobów na żałosne życie Carson i Munger podają urazę jako jeden z pewników. Spłuczkowa pamięć urazie zapobiega.

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

Wart blisko 50 miliardów dolarów Warren Buffett podał swoją wizję biznesu idealnego:

„Idealny biznes to taki, który zapewnia bardzo wysoki zwrot z kapitału ale jednocześnie potrzebuje dużo kapitału, by te zyski zapewnić. Wtedy staje się maszyną nawarstwiających się zysków. Więc gdybyście mieli taką możliwość i włożyli 100 milionów dolarów w biznes, który zapewnia 20% zwrotu z tego kapitału, czyli 20 milionów, to idealnie powinien zapewniać 20% z tych 120 milionów w roku następnym i 20% z tych 144 milionów w kolejnym. Moglibyście w ten sposób pomnażać swój kapitał przy tej samej stopie zwrotu. Ale takich biznesów jest bardzo, bardzo, bardzo niewiele – i właśnie z takich biznesów przenosimy kapitał do kupowania następnych im podobnych.”

Dodam tylko, że mimo 47 miliardów dolarów osobistego majątku – pensja jaką wypłaca sobie Buffett to raptem 100 tysięcy dolarów. Reszta jest inwestowana w powyższy sposób.

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

Jeden z najlepszych przykładów marketingu przez nauczanie, zabawę i rozwój jaki znam:

http://www.youtube.com/user/KnorrRecipes

Potrzebne składniki:

1) Charyzmatyczny i legendarny szef kuchni – Marco Pierre White

2) Kanal na YouTube

3) Marketing przed edukacje – szef kuchni, który mówi, że dobre gotowanie nie musi być trudne – a następnie to udowadnia

4) Reklamowane produkty, które stanowią tło i inspirację, tajny składnik i zaproszenie do zabawy oraz rozwoju – bez wciskania ich na siłę

Efekty? Pooglądaj a potem daj znać jakiej firmy kostki rosołowe kupisz przy następnej okazji

PS – Nie, Pascal Brodnicki by się nie sprawdził…

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

Tyle się mówi o dawaniu…

Z ćwiczeniem sztuki otrzymywania spotkałem się po raz pierwszy w książce ‚Energia pieniędzy” jednego z moich ulubieńców, Stuarta Wilde. Po raz kolejny mówił o niej inny z moich ulubieńców (jest ich wielu…) Eben Pagan.

Paradoks polega na tym, że umiejętne otrzymywanie jest darem…

A więc, zastanów się i odpowiedz uczciwie – czy umiesz otrzymywać?

Czy umiesz po prostu coś od kogoś otrzymać bez tych wszystkich gierek wynikających z ego (no wreszcie! w końcu mi się należało), „skromności” nie wiedzieć czemu zaliczanej do cnót (ależ nie, nie mogę tego przyjąć, nie jestem godzien), wyjaśniania (oj naprawdę bardzo mi się to przyda, ponieważ w Claudii napisano, że…), żartów (coś leciutki ten prezencik… się nie postarałeś…), zapewniania o wdzięczności (dzięki stary, nie trzeba było, wiszę ci…)

Czy umiesz po prostu coś otrzymać – czyli być w pełni obecnym kiedy ktoś lub coś wręcza jakiś dar specjalnie dla Ciebie. Bez oceniania, bez badania motywów, bez zagadywania nieśmiałości i poczucia niskiej wartości monologiem wewnętrznym lub zewnętrznym? Po prostu otrzymujesz i cieszysz się tym. Nic więcej.

No skoro nie umiesz po prostu otrzymywać to jak możesz dostać to czego chcesz?

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

John D. Rockefeller to człowiek, który dorobił się największej fortuny w historii biznesu. Słynął również z kompulsywnego przestrzegania surowej dyscypliny – również finansowej. Dość egzotyczna cecha w dzisiejszych czasach.

Oto pięć krótkich i prostych zasad dotyczących pieniędzy, które przekazał swoim dzieciom:

1) Pracuj zawsze za maksimum jakie możesz otrzymać

2) 10% oddaj

3) 10% zainwestuj

4) Żyj za pozostałą sumę

5) Księguj absolutnie każdy, nawet najbardziej drobny wydatek

Co ciekawe, Rockefeller uważał, że kluczem do sukcesu finansowego jest punkt 2 – czyli rozdanie 10% zarobków (na przykład na cele charytatywne).

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

marketing na sterydach logo

dwa typy celów:

1) Zewnętrzne wydarzenie – zorientowane na zdobycie czegoś, np. muszę zdobyć jakąś sumę pieniędzy, muszę zdobyć  tytuł doktora ekonomii. Wydarzenia zewnętrzne są skończone.

2) Wewnętrzny proces – nastawiony na doskonalenie umiejętności, np. muszę wciąż doskonalić moje umiejętności zarabiania pieniędzy, muszę wciąż udoskonalać moją wiedzę w zakresu ekonomii. Procesy są nieskończone.

Jako ludzie stworzyliśmy sobie również dwa skrajnie ograniczające i stresujące umysłowe koncepcje: koncepcję problemu oraz koncepcję porażki. Zwracam szczególną uwagę na to, że są to koncepcje stworzone przez nasz umysł. A to również oznacza, że nasz umysł może je zmienić.

Jak?

Możesz wyeliminować wszystko co uważasz za problem lub porażkę poprzez zadanie sobie tych dwóch pytań:

1) Czego się z tego nauczyłem?
2) Jakie mogę z tego wyciągnąć wnioski?

Te dwa pytania zamieniają zewnętrzne wydarzenie na wewnętrzny proces doskonalenia. Jak wiadomo, proces doskonalenia jest ciągły, wiec nie można mówić o porażkach i problemach – tym samym – zamieniając za pomocą tych pytań zewnętrzne wydarzenie w wewnętrzny proces zamieniasz problem i porażkę w lekcję. Zamieniasz to co skończone i zamknięte na to co otwarte i nieskończone.

Po przejściu na poziom wewnętrznego procesu wszystko co dzieje się w Twoim życiu oraz otaczającym świecie jest jedynie pretekstem do odrobienia kolejnej lekcji w procesie życiowej nauki.

Skrócone równanie wygląda tak:

Zewnętrzne wydarzenie > problem / porażka
Wewnętrzny proces > lekcje

Tym samym – problem / porażka = lekcje

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

Idealny proces sprzedaży - szkolenia sprzedaż

Jim Rogers jest tak zwanym „contrarian investor”, czyli inwestorem, który idzie pod prąd konwencjonalnej mądrości. I idzie mu dość nieźle, skoro w wieku 37 lat odszedł na „emeryturę”, czyli inwestuje bo chce i lubi – a nie musi.

Poniższe 17 kluczy do sukcesu pochodzi z jego najnowszej książki „A Gift To My Children”, w której podaje swoje recepty na sukces w życiu i na giełdzie.

1) Nie pozwól by inny myśleli za Ciebie
2) Koncentruj się na tym co lubisz
3) Wyrób właściwe nawyki życiowe i inwestycyjne
4) Zdrowy rozsądek nie jest powszechny
5) Przykładanie uwagi do szczegółów dzieli sukces od porażki
6) Pozwól by świat stał się częścią Twojej perspektywy
7) Poznaj filozofię i naucz się myśleć
8) Naucz się historii
9) …oraz języków obcych
10) Zrozum swoje słabości oraz przyznaj się do błędów
11) Rozpoznawaj zmiany i witaj je z otwartymi rękami
12) Patrz w przyszłość
13) Fortuna uśmiech się do tych, którzy trudzą się nieprzerwanie
14) Pamiętaj – tak naprawdę nic nie jest nowe
15) Naucz się kiedy nie należy robić nic
16) Szczególną uwagę zwracaj na to, co inni zaniedbują
17) Jeśli ktoś śmieje się z Twojego pomysłu, masz potencjalnie szansę na sukes

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje