Claude C. Hopkins napisał niemal 90 lat temu – zdaniem wielu – najlepszą książkę o marketingu jaka kiedykolwiek postawła. Książka ta nosi tytuł „My Life In Advertising” a poniższy artykuł stanowią moje notatki po jej uważnym przestudiowaniu.
Książka – oraz notatki – przydadzą Ci się jeśli masz cokolwiek wspólnego z reklamą, marketingiem czy biznesem.
Claude C. Hopkins – lekcje biznesu, marketingu i reklamy część 1
* nie namawiaj, tylko przemawiaj (do potrzeb klientów)
* nie przechwalaj się – ludzi nie interesują Twoje sukcesy tylko ich własne korzyści
* jako gatunek jesteśmy zbyt samolubni by działać samolubnie – ludzie są zbyt dużymi egoistami by chcieli coś tylko dlatego, że należy do Ciebie
* biznes robi się dla zysków, nie dla dobrych pomysłów
* mów to czego nie powiedzieli inni (bo np. uznali, że to oczywiste)
* atakuj słabe punkty konkurencji
* nie masz żadnej przewagi? to znaczy, że nie masz przewagi (zastanów się jak ją stworzyć albo zmień biznes)
* same próbki nie wystarczą. stwórz wydarzenie, rozbudź emocje
* wykorzystaj ludzką ciekawość – przy zakupie wręczaj prezent-niespodziankę (2 warunki, to ma być niespodzianka oraz nie może być rozczarowująca)
* jeśli chcesz w biznesie robić wrażenie – rób je rezultatami. każdy inny sposób ma krótkie nogi
* znajdź sposoby na promowanie i sprzedawanie produktów innych ludzi a nigdy nie zabraknie Ci pieniędzy
* ludzie postrzegają firmy / instytucje jako bezosobowe. używaj osób i ich osobowości
* łatwiej uczynić znanym człowieka niż instytucję
* używaj konkretów, nie ogólników. ogólniki nikogo nie przekonują + wszyscy się ich spodziewają
* podawaj szczegóły. można je łatwo sprawdzić
* zawsze precyzyjnie analizuj sytuację
* oceniamy rzeczy niemal wyłącznie na podstawie ich wpływu na innych. Dlatego trend tłumu jest wyznacznikiem wartości
* ludzie podążają za trendami i preferencjami. idą za tłumem, ponieważ sami nie potrafimy oceniać faktów. wykorzystuj to
* praca w marketingu to praca z nagłymi przypadkami („Nikt do mnie nie dzwonił gdy niebo było jasne a morze spokojne. I niemal każdy klient rzucił mnie gdy wyprowadziłem go na gładkie wody”)
* jeśli coś działa, nie zmieniaj tego
* działające metody porzuć tylko na rzecz innych, przetestowanych działających metod
* dobra reklama jest całościową historią ze wszystkimi faktami. po jednej lekturze mają wiedzieć wszystko
* pamiętaj by w reklamie stosować osobowość
* dokładnie analizuj powszechne opinie. sprawdzaj co ludzie sądzą i czego będą chcieli
* im bardziej starasz się coś sprzedać, tym większy opór wywołujesz
* nadmiar formy wskazuje na próbę sprzedaży = opór
* wszystko co odciąga uwagę od treści jest złe (patrz punkt powyżej)
* najlepsza sprzedaż to super-produkt lub super-usługa i zapomnienie o sobie (całkowite poświecenie klientowi)
* ludzi interesują wyniki a nie technologia czy cechy produktu
* w pewnych sytuacjach techniczne detale są ważne, ponieważ interesują klienta. ponieważ uważnie studiujesz rynek, będziesz wiedzieć kiedy, prawda?
* dobra nazwa to nazwa mówiąca (Marketing na sterydach)
* wielu biznesmenów robi fortunę w jednym biznesie, a traci ją w innych, sądząc, że wszystko zawsze im się uda
* skoro pacjent nie wtrąca się do chirurga podczas operacji, ani do prawnika podczas prowadzenia sprawy, niech Twoj klient nie wtrąca się do tego co robisz.
* nie starczy życia by nauczyć się wszystkiego o reklamie i marketingu
Rafał Mazur – Marketing, Copywriting, Branding, Konsultacje
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!