Czas na trzecią, ostatnią część mądrości biznesowych, marketingowych i reklamowych z najlepszej książki o marketingu jaka powstała – z „My Life In Advertising”, którą w 1927 roku napisał Claude C. Hopkins.
Claude C. Hopkins – lekcje biznesu, marketingu i reklamy część 1
Claude C. Hopkins – lekcje biznesu, marketingu i reklamy część 2
* lepiej kupić produkt dla klienta, niż dać mu go za darmo (zamiast rozdawać swoje produkty, daj kupon wartością równy cenie produktu)
* wręczanie za darmo produktów niezainteresowanym osobom jest całkowicie bez sensu
* wzbudzaj w ludziach zainteresowanie, spraw by się pojawili – żeby docenić muszą coś zrobić!
* reklama i marketing to jedynie 1/3 sukcesu. pozostałe 2/3 to dobry produkt czy usługa i odpowiednie zarządzanie firmą
* jeśli klienci chcą kupować towar, dystrybutorzy znajdą się sami
* szybki wzrost jest dużo lepszy niż powolny. osiągaj maksimum wzrostu tak szybko jak się da
* „kup to bo to moja marka” nie działa – nie używaj egoistycznych argumentów w stosunku do egoistycznych ludzi
* na twardym, konkurencyjnym rynku nie wygrasz bez wyjątkowej (z punktu widzenia klienta) oferty
* pokaż, że masz wyjątkowy produkt czy usługę oraz udowodnij to. tylko to może zmusić ludzi do zmiany ulubionej marki.
* podawaj szczegóły swojej wyjątkowości. większość konkurentów tego nie robi
* zasady sprzedaży twarzą w twarz sprawdzają się w reklamie. w końcu reklama to nic innego jak sprzedaż w druku (w jego czasach tylko w druku)
* pobudzaj ciekawość
* gdzie tylko się da stosuj „dowód społeczny” – umieszczaj osoby, które robią wrażenie wyglądem, stanowiskiem, wykształceniem czy osiągnięciami
* szukaj w produktach i usługach unikatowości. jeśli to seria produktów podobnych do siebie, możesz reklamować je razem (np. soki w różnych smakach)
* dbaj o jak najwyższe marże! wyższa marża pozwala szukać nowych klientów
* nie sprzedawaj ceny (!) tylko unikalność produktu!
* próbki wręczaj jedynie osobom zainteresowanym.
* stwórz dla produktu atmosferę
* jeśli ludzie nie są produktem zainteresowani, sprzedaż po obniżonej cenie jest równie ciężka jak po cenie pełnej
* nie każ ludziom płacić za to, że im się przedstawiasz. nie utrudniaj im zadania poznania Ciebie!
* zmiana nawyków za pomocą reklam jest właściwie niewykonalna…
* … dlatego pojawi się z reklamą tuż po zmianie nawyków
* nigdy nie nawracaj nienawróconych. celuj w obecnych użytkowników
* testuj zawsze i wszystko co się da
* sprawdź mały rynek nim wejdziesz na duży
* jedyną drogą do sukcesu w reklamie jest dać to, czego chce rynek. można to sprawdzić bez zbędnego ryzyka
* prewencja nie działa. ludzie reagują najsilniej gdy na prewencję jest już za późno
* ludzie nie chcą w reklamach czytać o byciu karanymi (spróchniałe, łamiące się i wypadające zęby). wolą czytać o drodze do szczęścia i radości (pasta dzięki której będą piękne, zdrowe i śnieżnobiałe)
* ludzie pragną więcej sukcesu, szczęścia, piękna i radości
* ludzie chcą być atrakcyjni. stosuj piękno
* nie można polegać jedynie na opinii i doświadczeniu. testuj swoje podejścia, ucz się na błędach i rób korekty
* nic nie uczy reklamy i marketingu tak skutecznie jak mail-order (sprzedaż wysyłkowa)
* celem ilustracji czy fotografii jest pomoc w sprzedaży, a nie ozdoba
* najtrudniejszym dla ludzi reklamy jest zrozumienie, że reklama nie musi być atrakcyjna. nie ma być rozrywką. ma sprzedawać – i to po najniższych cenach
* w marketingu pieniądze leżą w sprzedawaniu większych ilości tym, którzy już kupili i/lub sprawianiu, by namawiali innych
* twórz atmosferę współczucia, zrozumienia i służenia (produktami czy usługami)
* powiedz im, że masz najniższe ceny a nie uwierzą. powiedz, że Twoja marża to jedynie 3% a będą zachwyceni. Precyzja!
* rozwiń biznes klientów a oni rozwiną Twój
* to średnie rezultaty sprawiają, że małe firmy nie stają się dużymi
* nie bądź pazerny. ryzykujesz usunięcie w ramach redukcji kosztów
* błędy są nieuniknione. dlatego popełniaj tylko drobne, kontrolowane błędy i nie rób ich dwa razy. wyciągaj wnioski, twórz swoje zasady. to oszczędza kupę $$$
* rozmawiaj często z ludźmi, którzy reprezentują Twój rynek
* nikt nie lubi kupować „na cenę”. zasugerowanie, żeby kupili coś najtańszego może ich urazić. ludzie lobią kupować to, co kupują wyżej uposażeni
* wszyscy chcą być równi (w górę)
* reklamy i przekaz marketingowy kieruj do pojedynczego przedstawiciela rynkowej większości
* reklama to sprzedawca. traktuj je jak sprzedawców. porównuj wyniki, czyń odpowiedzialnymi za koszty i wyniki
* działanie na oślep niczego nie uczy
* pewne zasady są niezmienne. przy innych należy jednak nieco eksperymentować
* pisz prosto i naturalnie. pisarskie wodotryski wzbudzają podejrzenia i odciągają od celu jakim jest sprzedaż
* nie szpanuj. sprzedawaj produkt, nie siebie
* niech każde zdanie ma znaczenie
* od początku do końca tekstu oferuj usługi. niech każde zdanie to podkreśla
* jeden egoistyczny element może zabić całą reklamę
* Ty nie istniejesz. Przed Tobą jest jedynie klient. mów tylko to, co powiedziałby dobry sprzedawca prosto w oczy
* nic nie powinno być dla Ciebie bardziej interesujące niż Twój klient i jego dobro
* nie zapominaj, ze ludzie są opieszali. nie pozwól im na to! spraw, by zadziałali teraz!
* ostrożnie z frywolnością i humorem. wydawanie pieniędzy to poważny biznes. pamiętaj, że większości ludzi pieniądze przychodzą trudno i z poświęceniem
* nie staraj się być zabawny. ludzie nie kupują od klownów
* skoro reklama kosztuje = każde słowo kosztuje. usuń każde słowo, które nie jest warte swojej ceny
* większość sukcesów jest wynikiem wydajności. większość porażek – rozrzutności
* jeśli Twoja historia jest ciekawa, ludzie ją przeczytają. jeśli nie jest – żadne sztuczki nie pomogą
* niech każda reklama opowiada cała historię. ludzie nie czekają na kolejne części
* najważniejsze argumenty w każdej z serii reklam mają być takie same. nie ryzykuj, że ktoś ich nie przeczyta
* nie generalizuj – podawaj konkretne fakty i liczby, porównuj
* nie reklamuj się przez negatywne obrazy czy skojarzenia
* stosuj w biznesie prewencję. reklama nie służy zapobieganiu kryzysom
* w pierwszej kolejności czytamy nagłówki. są skrajnie ważne!
* zacznij od sprawdzonych przez innych zasad. dodaj do tego naukowe podejście, strategie, znajomość rynku i spryt
* Twój sukces zależy tylko i wyłącznie od przychylności klientów
* reklamowanie jest coraz bardziej trudne – coraz większa konkurencja wymusza stosowanie naukowych metod
* zmieniają się czasy, mody i okoliczności. ale ludzka natura pozostaje niezmienna.
Rafał Mazur – Marketing, Copywriting, Branding, Konsultacje
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!