Marketing na sterydach – Efekt Lollapalooza

Efekt Lollapalooza

Home / Blog / Efekt Lollapalooza

„Ktoś powiedział, że każdy skomplikowany problem ma proste rozwiązanie i że jest ono błędne”
Umberto Eco

Ojcem-założycielem efektu Lollapalooza (Lollapalooza Effect) jest wspominany już na tej stronie Charlie Munger – przyjaciel i strateg największego inwestora ostatniego stulecia – Warrena Buffetta.

W wielkim skrócie, efekt Lollapalooza oznacza działanie kilku czynników (dwa lub więcej) w tym samym czasie i w tym samym kierunku. Działanie to może być zarówno pozytywne jak i negatywne. Czynniki te wywodzą się najczęściej z różnych dyscyplin naukowych (np. psychologia, fizyka, chemia, matematyka, ekonomia).

Cytat z Umberto Eco pokazuje, że mamy tendencję do szukania jednego prostego wyjaśnienia, jednej przyczyny. Szukamy magicznej tabletki albo kozła ofiarnego a ponieważ większość z nas ma dość wąską i dość przypadkową „wiedzę” z małego odcinka tego co uznajemy za rzeczywistość (oczywiście nie mówię o Tobie – mówię o tych pozostałych!) – wynikiem jest drapanie powierzchni wycinka przyczyn.

Tragicznym przykładem efektu Lollapalooza  była katastrofa w Smoleńsku, gdzie nałożyły się na siebie elementy z psychologii, technologii, fizyki czy meteorologii. To oczywiście skrajnie negatywny przykład tego efektu.

Dla lepszego zrozumienia podam Ci pozytywny przykład. Jakiś czas temu postanowiłem wrócić do formy i zrzucić parę kilogramów. Zastosowałem efekt Lollapalooza, łącząc ze sobą kilka silnie działających czynników, z których każdy dałby efekt ale połączone stanowią mieszankę wybuchową.

1) Bieganie – przedostatnia rzecz na jaką miałem ochotę, czyli połączenie spalania kcal (fizyka/biologia) z wyrabianiem wewnętrznej dyscypliny oraz dystansowaniem się od własnych (nie)zachcianek (psychologia)

2) Całkowite odstawienie alkoholu – ostatnia rzecz na jaką miałem ochotę – łatwiej kalorie wypijać niż zjadać. Dyscypliny – biochemia i psychologia.

3) Drastyczne obcięcie węglowodanów – czyli obniżenie poziomów insuliny, a więc uniemożliwienie tycia / przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej (biochemia)

4) Intermittent fasting – czyli okresowa głodówka, jadam tylko między 15 a 22 (obniżenie ilości kcal, poziomu insuliny, dyscyplina) czyli fizyka, biochemia i psychologia

5) Unikanie żywności przetworzonej – czyli zdrowy rozsądek, ale wrzućmy to do biochemii

To multidyscyplinarne podejścia zapewniło dobre efekty. Co ciekawe, nasza tendencja do upraszczania świata jest tak silna, że nawet osoby, które znają mnie osobiście i wiedzą o moich nawykach żywieniowo-treningowych moje efekty tłumaczą np. bieganiem – pomijając całą resztę.

Ponieważ to blog dotyczący marketingu, podam podstawowe elementy działające z biznesie (pomijam specjalnie czynniki psychologiczne, których jest ok 50)

* skala
* dystrybucja
* koszt
* możliwość podnoszenia ceny
* marka (brand)
* drzewa decyzyjne
* zwiększania dochodów
* zmniejszanie ilości zwrotów
* 5 sił Portera

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

Related Posts

Leave a Comment