Marketing na sterydach – Barbara Corcoran: 8 lekcji przedsiębiorczości

Barbara Corcoran: 8 lekcji przedsiębiorczości

Home / Blog / Barbara Corcoran: 8 lekcji przedsiębiorczości

Barbara Corcoran, którą być może znasz z „Shark Tank” jest jedną z moich ulubionych businesswoman. Trudno wyobrazić sobie bardziej nieprzyjazne dla kobiety środowisko niż handel nieruchomościami w Nowym Jorku. Mimo tego, pożyczone 1000 dolarów zamieniła w firmę o obrotach 1 miliarda, a następnie sprzedała ją za 66 milionów dolarów.

Oto jej 8 lekcji dla biznesu:

1) Percepcja tworzy rzeczywistość – od samego początku twórz wrażenie firmy większej i bardziej prężnej niż jest w rzeczywistości. Kreuj wizerunek sukcesu – większość ludzi i tak nie chce / nie ma czasu na weryfikację. Wpływając na ich percepcję zmieniasz własną rzeczywistość. Samo czekanie na bycie zauważonym to za mało.

2) Wszyscy chcą tego czego wszyscy chcą (a nikt nie chce tego, czego nie chce nikt) – pisałem już o tym tutaj. Za wszelką cenę twórz wrażenie popytu – nawet jeśli (jeszcze) go nie ma. Punkt ten, jak widzisz, odnosi się bezpośrednio do punktu pierwszego, czyli percepcji będącej rzeczywistością.

3) Ekspansja bez oczekiwania na „bycie gotowym” – nigdy nie ma idealnego czasu na rozwój i ekspansję. A ponieważ nigdy nie ma idealnego czasu – zawsze jest idealna okazja. Możliwości największego rozwoju są zawsze podczas kryzysów – wtedy Twoja konkurencja gra by nie przegrać, zamiast grać by wygrać. Kreatywność jest Twoja podstawową bronią w ciężkich czasach.

4) Błyskawicznie odstrzelaj maruderów – co pół roku zwolnij 25% najgorszych pracowników / sprzedawców. Wygląda to w ten sposób – zatrudniasz nowego pracownika i mówisz mu, że w ciągu najbliższych 3 miesięcy oczekujesz od niego ABC. Jeśli po 3 miesiącach nie osiągnął celu – przypominasz mu o wcześniejszej umowie a następnie dajesz jeszcze warunkowo kolejny kwartał. Jeśli znowu się nie wywiąże – wylatuje bezwzględnie.

Dodatkowo zwalniaj narzekających. Postawa w biznesie to podstawa – narzekanie i marudzenie bywa (jak i wszystko inne) zaraźliwe. „Nie pasujesz do zespołu” to jedyne wyjaśnienie, jakie słyszeli z ust Corcoran maruderzy.

5) Rozszerzacze i hamowacze – Barbara Corcoran rozróżnia w biznesie tylko dwa typy ludzi: rozszerzaczy i hamowaczy. Rozszerzacze to ludzie z milionami pomysłów, kreatywne, otwarte typy, które nie przywiązują uwagi do szczegółów. To typ artysty. Hamowacze z kolej to typ księgowego – precyzyjni, bez polotu, bardzo liniowi, lewopółkulowi. Oba typy się uzupełniają, więc znajdź dla nich odpowiednie miejsce. Ponieważ oni sami bardzo często nie wiedzą do jakiego typu się zaliczają, jeśli hamowacz wpadł na pomysł by trafić do działu kreacji a potrzebujesz akurat kogoś do pracy nad liczbami – podkreśl jego unikalność i „wmontuj” w odpowiedni dział.

6) Uznanie motywuje lepiej niż pieniądze – bardzo często podczas konsultacji, spotykam się z postawą pod tytułem: pieniądze załatwią kwestie motywacji. Nie załatwią – o szczegółach przeczytasz tu. To szczere uznanie najbardziej podbudowuje ludzi. Uznanie kupi Ci czas i pozwoli sprawić, że pracownicy poczują się wyjątkowi. Dodatkowa zaleta: uznanie nic nie kosztuje (choć warto wspomóc się symboliczną nagrodą, typu puchar czy oprawiony dyplom, czyli wszystko co można powiesić na ścianie albo postawić na półce.)

7) Zabawa jest dla biznesu dobra – według Corcoran, zabawa jest jednym z najbardziej niedocenianych narzędzi w biznesie. Cały swój biznes oparła o 2 filary: publicity (budowanie percepcji) oraz zabawę. Tak więc planuj rozliczne (również dziwaczne) rozrywki. Stymuluj ich prawą półkulę – najlepsze pomysły nigdy nie rodzą się w biurze.

8) Masz prawo tam być! To jeden z najważniejszych punktów. Jeśli czegoś chcesz – sięgnij po to. Masz święte i pełne prawo do sukcesu, osiągnięć i bycia kimś ważnym. Najważniejszą rzeczą w biznesie jest odwaga by zeskoczyć z urwiska bez uruchamiania logiki. Odpowiedzi znajdziesz podczas lotu w dół. Zmuś się do skoku, poczuj, że masz pełne prawo do sukcesu a więc złap szansę za gardło.

„Nie próbuj szukać logicznych powodów by czegoś dokonać. Po prostu uznaj swoje prawo by to mieć.” Barbara Corcoran

Rafał MazurMarketing, Copywriting, Branding, Konsultacje

Related Posts

Leave a Comment